ชานี้มุ่งหวังให้นักศึกษาได้พัฒนาแผนและโครงการ ผ่านกระบวนการวิเคราะห์ปัญหา การระบุโครงการ วิเคราะห์ผู้มีส่วนร่วม ตลอดจนได้พัฒนาทักษะในการวิเคราะห์ปัจจัยทางเลือก โดยใช้เกณฑ์ทางการเงิน ทางเศรษฐกิจ และทางสังคม การคัดเลือกโครงการ การวางแผนและจัดงบประมาณโครงการ โดยมุ่งให้พัฒนากระบวนการเรียนรู้เกี่ยวกับหลักการ กระบวนการ เครื่องมือ รูปแบบ และโครงการ ในการจัดการท่องเที่ยวของชุมชน ความสัมพันธ์ของหน่วยงานและกลุ่มบุคคลที่มีบทบาทสำคัญในการจัดการท่องเที่ยวทั้งภาครัฐ เอกชน องค์กรพัฒนาเอกชน และนักท่องเที่ยว รูปแบบการจัดการธุรกิจขนาดเล็กด้านการท่องเที่ยวและบริการในชุมชน การนำปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงมาปรับใช้กับการประกอบธุรกิจชุมชน ศึกษาความสำเร็จของธุรกิจขนาดเล็กในพื้นที่จริง การศึกษาภาคสนาม
This course aims for students to develop projects and plans through the processes of problem anaylsis, project identification, analysis of stakeholders’ participation, and analytical skill development of optional alternatives using financial, economic and social criteria; project selection, project planning and budgeting based on a learning progress of rationale, processes, tools, guidelines and projects in community-based tourism management; relationship of organizations and groups of individuals in tourism management for government organizations, private firms, private development organization, and tourists; guidelines for small tourism and hospitality business management in communities; the application of sufficiency economic philosophy for local community businesses; study of successful small businesses in communities; and includes an educational field-work.